להורדת והדפסת הפרק ליחצו כאן
שאלות? עצות? תגובות? אנא הגיבו על הניסיון שלכם עם חומרי הפרק. תודה!
תכנית לימודים(בהתהוות) שמלמדת עקרונות חשיבה מדעית דרך משחקים והתנסויות אקטיביות.
אתר זה מכיל פרקים מתוך תכנית לימודים חדשה ששמה "מדעי המחשב ללא מחשב". התכנית מלמדת עקרונות חשיבה מדעית דרך פעילויות משחקיות, בעיקר בתחום מדעי המחשב, ומיועדת לילדים בגילאי 7 עד 70. חלק מפרקי התכנית תורגמו מהספר Computer Science Unplugged, על ידי טים בל, איאן וויטן, ומייק פלווס, וחלקם פותח על ידנו.
כל פרק בתכנית מתאר שעתיים-שלוש של מספר פעילויות מודולריות שניתן לבצען בכתה או בבית. אין צורך במחשבים או בתוכנות -- כל המשחקים מבוססים על חומרים פשוטים כמו קלפים, נייר, עיפרון, וכולי. כל חומרי הלימוד והפרקים מפורסמים באינטרנט בחינם, ולכן אין צורך לרכוש אותם – אפשר פשוט להדפיס ולהשתמש.
לאחרונה, משרד החינוך אימץ את חומרי הלימוד שפיתחנו כחלק מתכנית לימודים חדשה במדעי המחשב המיועדת לחטיבות הביניים (כמובן שזה לא מונע להשתמש בחומרים האלה, או בחלק מהם, בתיכונים ובמסגרות לימודים אחרות). כמו כן, חברת גוגל הקציבה מענק כספי להטמעת חומרי הלימוד הללו בבתי הספר בארץ. אנו אסירי תודה לגוגל על הסיוע הזה, ומשתמשים בו כדי להריץ סדנאות ברחבי הארץ, שמטרתן להדריך מורים כיצד להשתמש בחומרי הלימוד בכתה.
אם אתם מעוניינים להשתתף בסדנה (ללא תשלום), צרו קשר!
13 תגובות:
שלום,
במסגרת חוגים לחשיבה מתמטית אותם אני מעביר לילדים מחוננים בכיתות ה'-ח', אני חושף אותם לבסיסי ספירה ובפרט לבסיס 2 באמצעות ה"קסם" הבא, אותו הילדים מאד מאד אוהבים:
בונים טבלה בת 4 טורים, ומפזרים בתוכה את המספרים 1-15 עפ"י ייצוגם הבינארי.
1 יופיע רק בטור הימני, 2 יופיע רק בשני, 3 יופיע בשני הטורים הימניים וכן הלאה.
הם בוחרים מספר, ואומרים לי את כל הטורים בהם הוא מופיע. נניח בחרו "9", יגידו לי: "טורים ראשון ורביעי".
הם בעצם אומרים: 1001 (נמצא בטור 1 מימין, לא נמצא ב-2, לא נמצא ב-3, כן נמצא ב-4).
אני מנחש שזה "9".
אז מדברים על בסיס 2, ומכאן הם כבר אמורים לבד להבין את ה"קסם".
בהצלחה,
ארנון
אני לא אוהב את הערבוב בין קהלי היעד - מורים ותלמידים.
יש שתי טעויות בפרק:
1. בדף הפעילות הראשון, יש למחוק את השורה האחרונה בה יש 16 תפוחים ולהעביר את המספר 15 ויצוגו העשרוני לשורה מעל.
2. התשובה השניה בטור הימני של דף הפעילות השני היא 13 ולא 15 (התשובה מופיעה בדף 7 למטה).
עוד! עוד!
-אפשר לקבל עוד..?
Don't stop posting such stories. I like to read blogs like that. BTW add some pics :)
AngreeDealer
Nice article you got here. I'd like to read a bit more concerning this topic. Thnx for giving that info.
Joan Stepsen
Escort Sacramento
שלום,
העברתי את השיעור לכיתה ח' רגילה ובסה"כ היתה חוויה טובה לי ולילדים. כמה נקודות:
דף 4: פעילות קבוצתית. לאחר דיון על קלפים 1,2,4,8,16 (שיטה בינארי) ניתן להוסיף דיון על שיטה עשרונית עם קלפים 1,2,3,4,5,6:
מספר מקסימאלי? 21
מספר מינימאלי? 0
ייצוג יחיד? לא - למשל 3,5,6
מה קורה? מחשב "מתבלבל" ומייצג פחות ספרות ביותר קלפים
פעילות 1: כאשר ילד אחד קורא את הייצוג משמאל לימין והאחר מימין לשמאל חל בלבול. ניתן לדבר על LITTLE INDIAN וBIG INDIAN או DOSו UNIX
פעילות 3: ניתן להוציא ילד מהכיתה, לקודד ןלהחזיר אותו לפענח (כמו בתיקון טעיות)
לילה טוב
שחר הרוסי
בנוסף:
דף פעילות 1: בכותרת ייצוג בינארי (בעזרת 4 סיביות) להוסיף את ערכי הקלפים (1,2,4,8). אחרת, חלק קוראים שמאל לימין ואחרים הפוך וזה יוצר בילבול
שחר
תודה רבה. מה שהמרצה שלי באוניברסיטה ניסה להסביר לנו שעה.. הבנתי תוך שתי דקות באמצעות דפי ההסבר ודוגמאות של הקלפים!! משחק מצויין
אין ספק שבאמצעות השיטה הבינארית אפשר ללמד הרבה ולהקנות המון ידע ופיתוח חשיבה לילדים.
ההרצאות שלכם מאוד מעניינות!
The link is broken
אכן הלינק לא עובד...
הוסף רשומת תגובה