01 אוקטובר, 2009

נקודות למחשבה (מספרים בינאריים)

איך מחשבים מייצגים מספרים? בעזרת שני סימנים בלבד: 0 ו- 1. ואיך אפשר לייצג כל מספר שרוצים בעזרת שני סימנים בלבד? זהו נושא הפעילויות והמשחקים שמתוארים בפרק זה.

להורדת והדפסת הפרק ליחצו כאן

שאלות? עצות? תגובות? אנא הגיבו על הניסיון שלכם עם חומרי הפרק. תודה!

11 תגובות:

Arnon אמר/ה...

שלום,
במסגרת חוגים לחשיבה מתמטית אותם אני מעביר לילדים מחוננים בכיתות ה'-ח', אני חושף אותם לבסיסי ספירה ובפרט לבסיס 2 באמצעות ה"קסם" הבא, אותו הילדים מאד מאד אוהבים:
בונים טבלה בת 4 טורים, ומפזרים בתוכה את המספרים 1-15 עפ"י ייצוגם הבינארי.
1 יופיע רק בטור הימני, 2 יופיע רק בשני, 3 יופיע בשני הטורים הימניים וכן הלאה.
הם בוחרים מספר, ואומרים לי את כל הטורים בהם הוא מופיע. נניח בחרו "9", יגידו לי: "טורים ראשון ורביעי".
הם בעצם אומרים: 1001 (נמצא בטור 1 מימין, לא נמצא ב-2, לא נמצא ב-3, כן נמצא ב-4).
אני מנחש שזה "9".
אז מדברים על בסיס 2, ומכאן הם כבר אמורים לבד להבין את ה"קסם".
בהצלחה,
ארנון

אבי אמר/ה...

אני לא אוהב את הערבוב בין קהלי היעד - מורים ותלמידים.

Eli אמר/ה...

יש שתי טעויות בפרק:
1. בדף הפעילות הראשון, יש למחוק את השורה האחרונה בה יש 16 תפוחים ולהעביר את המספר 15 ויצוגו העשרוני לשורה מעל.
2. התשובה השניה בטור הימני של דף הפעילות השני היא 13 ולא 15 (התשובה מופיעה בדף 7 למטה).

ורד אמר/ה...

עוד! עוד!
-אפשר לקבל עוד..?

אנונימי אמר/ה...

Don't stop posting such stories. I like to read blogs like that. BTW add some pics :)
AngreeDealer

אנונימי אמר/ה...

Nice article you got here. I'd like to read a bit more concerning this topic. Thnx for giving that info.
Joan Stepsen
Escort Sacramento

The S man אמר/ה...

שלום,

העברתי את השיעור לכיתה ח' רגילה ובסה"כ היתה חוויה טובה לי ולילדים. כמה נקודות:

דף 4: פעילות קבוצתית. לאחר דיון על קלפים 1,2,4,8,16 (שיטה בינארי) ניתן להוסיף דיון על שיטה עשרונית עם קלפים 1,2,3,4,5,6:
מספר מקסימאלי? 21
מספר מינימאלי? 0
ייצוג יחיד? לא - למשל 3,5,6
מה קורה? מחשב "מתבלבל" ומייצג פחות ספרות ביותר קלפים

פעילות 1: כאשר ילד אחד קורא את הייצוג משמאל לימין והאחר מימין לשמאל חל בלבול. ניתן לדבר על LITTLE INDIAN וBIG INDIAN או DOSו UNIX

פעילות 3: ניתן להוציא ילד מהכיתה, לקודד ןלהחזיר אותו לפענח (כמו בתיקון טעיות)

לילה טוב

שחר הרוסי

The S man אמר/ה...

בנוסף:
דף פעילות 1: בכותרת ייצוג בינארי (בעזרת 4 סיביות) להוסיף את ערכי הקלפים (1,2,4,8). אחרת, חלק קוראים שמאל לימין ואחרים הפוך וזה יוצר בילבול

שחר

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה. מה שהמרצה שלי באוניברסיטה ניסה להסביר לנו שעה.. הבנתי תוך שתי דקות באמצעות דפי ההסבר ודוגמאות של הקלפים!! משחק מצויין

דרושים QA אמר/ה...

אין ספק שבאמצעות השיטה הבינארית אפשר ללמד הרבה ולהקנות המון ידע ופיתוח חשיבה לילדים.

עמית כוכבי אמר/ה...

ההרצאות שלכם מאוד מעניינות!